tisdag 4 mars 2014

Vårklassiker

I lördags gick Omloop Het Nieuwsblad, den första av vårklassikerna i Belgien. Våren 2007 bodde jag i Gent Belgien, bara ett kvarter ifrån starten av Het Volk som tävlingen hette då. Trotts att jag bra ”kände” två personer i Belgien, lyckades jag träffa en av dem vid starten och det visade sig att han också cyklade och vi bestämde att vi skulle träffas på samma plats en halvtimme senare för att cykla ut på landsbygden och titta på tävlingen. I stort sett alla stora tävlingar i Flandern går inom ett ganska litet område så vi kunde se cyklisterna flera gånger under dagen. Detta blev min första av flera proffstävlingar jag fick se den våren, men mer om de när de kommer i år! Har ni möjlighet att se en tävling i Belgien, gör det! Det är en upplevelse. Cykel är stort i Belgien och folket går man ur huse för att se och heja på cyklisterna och pratar ni med någon snäll person så kan dem visa er runt så att ni kan se tävlingen flera gånger under dagen. 

 Cross kan behövas på kullerstenarna.

 Samma cykel som jag hade det året, fast annan färg.
Prototyp av campas el växlar.

 Philippe Gilbert



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar